The Backrooms, eller «bakrommene» er en vandrerhistorie, internettmeme og creepypasta. Historien forteller om en endeløs labyrint av tilfeldig genererte kontorlokaler. Ofte karakterisert med en lukt av vått, gammelt teppe, vegger med en ensformig gul farge og belyst av lysrør med en monoton summende lyd.
The Backrooms har opprinnelig sitt utspring fra en kommentar til et innlegg på 4chan i mai 2019 hvor uhyggelige bilder ble etterspurt, hvor en anonym bruker skrev historien basert på et av de publiserte bildene. Etter hvert har andre også bygget videre på historien og lagt til elementer som flere nivåer. The Backrooms tok inspirasjon fra andre forskjellige trender innen horror og media, som f.eks Herobrine – en egen creepypasta knyttet til spillet Minecraft og konseptet liminalitet som best kan beskrives i denne sammenhengen som en mellomfase.
Siden historien først fant sted på 4chan, har The Backrooms blitt en del av andre former for media og deler av internett, som memes, spill og YouTube-videoer.
Ettersom historien ble mer og mer kjent på 4chan, begynte flere å skrive andre historier relatert til The Backrooms. Flere memes ble laget og delt i sosiale medier, som også bidro til å øke historiens popularitet. Flere hevdet også å ha sett det opprinnelige bildet tidligere.
Manning Palston fra Happy Mag mente kommentarene var «eksistensielt, hult, og skremmende». Palston kommenterte også bruken av uttrykket «noclip» som stammer fra spillindustrien. Noclip lar spilleren passere gjennom hindre som normalt sett ville blokkert dem, men det kan også henvise til feil hvor virkelighetens vegger forsvinner – det samme prinsippet kan appliseres til at dobbeltgjengere eksisterer, altså en person som er lik deg på alle måter, men som du ikke er biologisk knyttet til. Kaitlyn Kubrick fra Somag News kalte The Backrooms «den skremmende creepypastaen fra dine fordømte drømmer».
Horror-nettstedet The Ghost in My Machine kalte The Backrooms «selve symbolet på en Eldritch location». Uttrykket Eldritch location henviser til en typisk dimensjon eller rike bebodd av demoner og ondskap beskrevet av blant andre forfatteren H.P. Lovecraft. Hvor det originale bildet av bakrommet er tatt er ukjent, og mange har hevdet at det er en digital kreasjon. Det har også blitt koblet til konseptet kenopsia, et uttrykk som først oppsto i The Dictionary of Obscure Sorrows.
The eerie, forlorn atmosphere of a place that’s usually bustling with people but is now abandoned and quiet.
Nivåene
Historien har, som nevnt, blitt utvidet av flere brukere gjennom årene. Det har blitt skapt flere nivåer av bakrommene. I følge Manning Palston, knytter dette historien tettere til spillindustrien. Foreløpig er det tre bekreftede nivåer:
Popularitet
The Backrooms har høstet ros fra både forfattere og internettbrukere, hvor de fleste har kommentert dets uhyggelighet. Historien har også blitt sett på som et av de beste eksemplene på bruk av liminale rom. En trend på internett som skaper en følelse av nostalgi, tap og usikkerhet. Videoer på TikTok med hashtag #liminalspaces har blitt sett over 100 millioner ganger. Den unge kvinnen Claire Scheulin fant et forlatt kjøpesenter under boligen hun hadde leid via Airbnb, hvor mange kommenterte likheten med The Backrooms.
Manning Palston sammenlignet The Backrooms med konspirasjonsteoriene rundt ufoer og Area 51, med Stanley Kubricks The Shining, Minecrafts Herobrine og filmen Us fra 2019. Skribenten uttrykte at selv disse ikke nådde helt opp til hvor uhyggelige bakrommene er og konkluderte med at ekte skrekk eksisterer med en fot i virkeligheten og den andre hengende utenfor et stup. Magasinet Dazed kalte det et eksempel på «internett-folketro».
The Backrooms har også blitt sammenlignet med Everywhere at the End of Time (2016 – 2019), en serie av album av den britiske musikeren Leyland Kirby. Hans verk beskriver progresjonen av Alzheimer gjennom lydklipp fra ballsaler, hvor noen er hentet fra The Shining. I følge Maria Ferro fra det italienske magasinet Antropia blir gangene i The Backrooms beskrevet som svært like gangene i Overlook Hotel i The Shining, mens likhetene til Kirbys verk stammer fra progresjonen av ugjenkjennelighet som man finner i bakrommenes nivåer.
Andre medier
The Backrooms har også blitt gjenskapt i flere ulike spill, som f.eks Roblox. Det finnes også unike utgivelser som Enter the Backrooms (2021) og The Backrooms Game (2020), hvor sistnevnte fikk gode kritikker fra skribent Michael L. Sandal ved Bloody Disgusting som en av de beste interaktive opplevelsene basert på historien. Forfatter Sigma Kim fra Guru Gamer mente spillet var noe unikt i en verden hvor det meste innen horror er klisjè og overbrukt. Han sammenlignet det med det japanske spillet Yume Nikki (2014), og roste historien med følgende sitat;
The fear does not come from a maleficent being, but rather from the setting itself.
Den 7.januar 2022 lanserte den 16 år gamle regissøren Kane Parsons en kortfilm kalt Backrooms på sin YouTube-kanal Kane Pixels. Kortfilmen omhandler et opptak fra 1991 hvor en gutt tilfeldigvis finner veien inn i bakrommene, rømmer fra skapninger og finner veien inn til de andre nivåene. Backrooms høstet mye god kritikk, blant annet fra Erica Russell ved radiostasjonen WPST som kalte filmen den mest uhyggelige videoen på internett. Nettstedet The Awesomer uttrykte at kortfilmen er et bevis på hvordan man skaper stemning uten penger. Parsons har siden lastet opp tre oppfølgere – The Third Test, First Contact og Missing Persons.
Vær den første til å kommentere