Del 1 av 5: Introduksjon
The Grim Reaper går bibelsk til verks i en liten miniserie av innlegg om apokalypsens fire ryttere. Riktignok har jeg blitt inspirert til å skrive dette ut fra referanser fra popkulturen, og ikke religiøse årsaker, men likevel…
Apokalypsens fire ryttere er først beskrevet i kapittel seks av Johannes Åpenbaring og er symboler på verdens undergang. Men de figurerer ofte i filmatiske, litterære og musikalske verker gjennom historien. Her er noen eksempler fra film og TV:
- I åpningsscenen av Terminator 2: Judgment Day ser man 4 brennende hester på en karusell, som symboliserer apokalypsen.
- I Sleepy Hollow (TV-serien) er den hodeløse rytteren beskrevet som en av de fire rytterne.
- I Supernatural balanserer verden med Sam og Dean Winchester på en knivsegg mellom himmel og helvete. De fire rytterne figurerer i flere episoder.
- To av de fire rytterne blir vist mot slutten av filmen The Rapture, dog deres ankomst er mest symbolsk.
Kapittelet i Johannes Åpenbaring forteller om en bok eller pergamentsrull i Guds høyre hånd som er bundet av syv segl. Guds lam (noen ganger tolket som Jesus) åpner de første fire seglene, som slipper løs rytterne. De er bærerne av den endelige fordømmelse og vil sette i gang apokalypsen som ender med jordens undergang.
I serien Supernatural blir de beskrevet som skapninger som kan ta menneskelig form, men er avhengig av å bære en ring som inneholder deres kraft. Uten den mister de sin fysiske form. Etter Lucifer er sluppet fri fra sitt fengsel i helvete, tar han kommandoen over rytterne og leder dem til å begynne utslettelsen av menneskeheten. De fire ringene er også nøkkelen til Lucifers fengsel, og holder dermed også nøkkelen til å sende ham tilbake.
Johannes Åpenbaring, med sine fire apokalyptiske ryttere, har inspirert mange kunstnere, forfattere og musikere opp gjennom tidene. En av de mest kjente er kanskje treskjæringene av den tyske kunstneren Albrecht Dürer, publisert i 1498, som beskriver kjente scener fra Åpenbaringen – der i blant ankomsten til de fire rytterne. Disse utskjæringene gjorde Dürer berømt over hele Europa og forvandlet apokalypsen til noe dramatisk, i forhold til de mer trauste og harmløse illustrasjoner folk hadde sett frem til da.
I de neste fire innleggene vil The Grim Reaper gå litt nærmere inn på hver enkelt rytter, og se hva de fire forskjellige representerer.
Følg med…! Videre til del 2.
Vær den første til å kommentere