Mot slutten av 1940-tallet mottok flere skip på vei gjennom Malakkastredet, mystiske morsesignaler fra et skip i nød. Mange responderte på anropet, og satte kursen mot området, men mannskapet om bord det amerikanske skipet Silver Star skulle nok ønsket at de ikke var de første som ankom kilden til signalet, med tanke på hvilket grufullt syn som ventet på dem.
Nødsignalet
Kildene er noe uklare hva angår årstallet for hendelsen – 1940, 1947 og 1948 er nevnt, mens andre mener det hele er en myte som aldri skjedde i det hele tatt. Dog flertallet synes å enes om et sted mellom juni 1947 og februar 1948. Det var flere skip på vei gjennom Malakkastredet, farvannet mellom Indonesia og Malaysia, mottok mystiske morsesignaler som tydet på et skip i nød, deriblant de amerikanske skipene City of Baltimore og Silver Star. Britiske og nederlandske lyttestasjoner på land mottok de samme signalene, og gjennom å triangulere kilden til sendingen fikk man identifisert at signalene kom fra det nederlandske handelsskipet Ourang Medan omtrent 400 nautiske mil sør-øst for Marshalløyene. Det gikk kaldt nedover ryggen på seilerne da morsesignalet ble tydet;
«Vi flyter. Alle offiserer, inkludert kapteinen, døde i kartrommet og på broen. Sannsynligvis hele mannskapet døde.»
Etter noen usammenhengende streker og prikker kom de siste ordene før det ble stille;
«Jeg dør.»
Silver Star var det første skipet som ankom posisjonen til Ourang Medan etter noen timer med søk i området. Da de ikke fikk svar på hånd- og fløytesignaler, sjøsatte de en båt for å komme om bord og etterforske videre. En trykkende stillhet hadde senket seg idet de nærmet seg skipet og på dekk ventet et grufullt syn. Strødd overalt lå mannskapet – døde, inkludert en hund. På dekk, i gangene, i kartrommet og på broen. Radio-operatøren som tidligere hadde sendt morsesignalene ble funnet omkommet på radiorommet. Likene lå alle på rygg, ansiktet rettet mot solen og munnen og øynene vid åpne som om de var stive av skrekk. Ingen overlevende ble funnet, og det var heller ingen åpenbar grunn til dødsfallene, altså ingen tegn på ytre skader annet enn at forråtnelsesprosessen så ut til å gå raskere enn normalt. Det ble også bemerket en uvanlig kulde, selv om gradestokken viste 43 varmegrader.
Kapteinen til Silver Star ga beskjed at Ourang Medan skulle slepes til nærmeste havn, men akkurat da tauene var sikret og slepet skulle starte, så brøt det ut en brann i lasterommet. Mannskapet måtte i all hast evakuere tilbake til Silver Star og kutte tauene. Kort tid etter eksploderte det nederlandske handelsskipet og sank ned i dypet.
Men ti dager etter eksplosjonen og forliset ble en mann, Jerry Rabbit, funnet i en livbåt etter å ha drevet i land ved Taongi Atoll, Marshalløyene, sammen med seks andre avdøde mennesker. Rabbit hevdet hardnakket han var overlevende fra Ourang Medan og hadde funnet en misjonær hvor han fortalte sin historie til. Han hadde mønstret på skipet i Shanghai, Kina og 15 000 bokser med ukjent gods ble lastet ombord før det seilte med kurs mot Costa Rica. Rabbit visste ingenting om hva som skjedde ved dette øyeblikket.
Litt senere fikk han nyss om at noen i mannskapet hadde magesmerter, som gjorde Rabbit mistenksom. Da personer i mannskapet begynte å dø, visste han at han måtte finne ut hva skipet fraktet. Han kikket på skipets loggbok, som fortalte at man fraktet svovelsyre, kaliumcyanid og nitroglyserin. Han mistenkte at det var en lekkasje fra svovelsyren, som kunne produsere en gass som sakte, men sikkert, tok livet av mannskapet. Etter hvert som flere menn døde, tok Rabbit og seks andre menn sine sjanser i en livbåt. En etter en måtte hans kolleger bøte med livet, til han var alene igjen i livbåten og drev fritt rundt på havet nesten uten mat og vann før han til slutt drev i land ved Taongi Atoll.
Etter å ha fortalt misjonæren denne utrolige historien, så døde Jerry Rabbit. Det er mistanke om at misjonæren fortalte videre denne historien, og en enkelt avis skal ha plukket den opp og skrevet en artikkel en gang på 1940-tallet. Men det lyktes ikke å spore opp verken avisen eller artikkelen. Det finnes for øvrig heller ingen andre bevis for denne Jerry Rabbits eksistens, utenom dette.
Mysteriet
Som om ikke det mystiske forliset av SS Ourang Medan var nok, så kom det i etterkant også frem at skipet ikke var registrert noe sted, ei heller finnes det dokumentasjon for det amerikanske skipet Silver Star. Verken i oppslagsverket Dictionary of disasters at sea during the age of steam: Including sailing ships and ships of war lost in action 1824 – 1962 eller i registeret til Lloyd’s Register of Shipping. Sistnevnte begynte allerede i 1760 å lage et register om alle skip som var i drift. Basert på manglende dokumentasjon, og at mannskapet som bordet skipet ble veldig hemmelighetsfulle om hva de hadde opplevd, så dukket også mistankene opp om skipets eksistens overhodet.
Basert på skipets navn ble det også spekulert i at skipet kunne være registrert i Sumatra – ordet «Ourang» betyr mann i indonesisk, mens «Medan» er den største byen i Sumatra.
Skipets last ble også gjenstand for spekulasjoner, at skipet fraktet farlig gods som kaliumcyanid, nitroglyserin eller nervegass. Hvis det hadde blandet seg med saltvann og skapt farlige gasser som ville forklart alle dødsfallene siden årsaken da ville vært forgiftning eller kvelning. En teori var at nervegassen ble fraktet på vegne av det amerikanske militæret – det var opprinnelig japansk, som var lagret i Kina, men overlevert til amerikanerne ved slutten av andre verdenskrig. Ingen amerikanske skip kunne frakte gassen da det ville krevd dokumentasjon, og derfor ble det lastet på et uregistrert skip som ville frakte det til USA eller til en øy i Stillehavet.
Apropos farlige gasser, så er en annen teori nemlig karbondioksid. En teori hevdet at det kunne ha vært en ulmebrann som mannskapet ikke la merke til, eller en feil i skipets fyrrom som kan ha vært ansvarlig. Med større mengder karbondioksid som spredde seg på skipet er noe som kunne ha forårsaket alle dødsfallene ombord, mens brannen sakte spredde seg frem til det forliste til slutt.
Engasjerte forfattere
Flere forfattere har engasjert seg i mysteriet rundt forliset til Ourang Medan, og alle fant det mystisk at skipet ikke var registrert i noen offisielle registre. Ei heller var det knyttet til en nasjon, inkludert Nederland. Forfatter Roy Bainton uttalte at selv om skipet som var involvert i den mislykkede redningsaksjonen, Silver Star, mest sannsynlig eksisterte. Men siden mannskapet fra det skipet har kommet med ingen informasjon rundt sin opplevelse av denne hendelsen, så skaper det mistanker og en mangel på troverdighet. Heller ikke skipsloggen til Silver Star forteller om noen redningsaksjon. Bainton og andre har fremmet muligheten at hendelsen – dato, tidspunkt, navnene på de involverte skipene og omstendighetene rundt ulykken – er unøyaktige, overdrevne eller at hendelsen ikke fant sted overhodet.
En britisk forsker fant en historie om Ourang Medan, men som var skrevet om til å finne sted ved Salomonøyene, men også med en forbindelse til Italia og havnebyen Trieste. To britiske aviser publiserte denne historien i 1940, The Yorkshire Evening Post og The Daily Mirror hvor de begge siterte Associated Press (AP).
Historien ble også gjengitt i det nederlandske magasinet De locomotief: Samaragsch – en advertentie-blad i 1948, i en artikkelserie på tre deler. Hendelsen er også omtalt i en rekke bøker, men kildebruken vekker skepsis hos seriøse historikere.
Forfatteren Vincent Gaddis var blant de som skrev om hendelsen, i sin bok Invisible Horizons: True Mysteries of the Sea fra 1965. Han er også mannen som først skrev om Bermudatriangelet, og var tydeligvis en mann med sans for mysterier. Ourang Medan er også omtalte i bøker som Morris K. Jessups The Case For the UFO (1955).
Philadelphia-eksperimentet
Med et mysterium som Ourang Medan, så dukker det opp veldig mange teorier om hva som kan ha skjedd. Noen har også valgt å linke det til det såkalte Philadelphia Experiment. Et eksperiment noen sier bare er en militær myte, mens andre hevder det er 100% sant.
The Philadelphia Experiment gikk ut på at den 28.oktober 1943 var skipet USS Eldridge, et Cannon-klasse skip i den amerikanske marinen, sendt ut for å delta i et hemmelige eksperiment. Et eksperiment som skulle gi de allierte en enorm fordel i den andre verdenskrigen mot aksemaktene Tyskland, Japan og Italia. Amerikanske myndigheter hadde jobbet med et prosjekt som skulle gjøre deres skip fullstendig usynlige for radar, dette eksperimentet skulle gjennomføres ved Philadelphia Naval Shipyard. De som bevitnet dette eksperimentet har hevdet at de så en grønn-blå glød omkranse skipet før generatorene giret opp og USS Eldridge bare forsvant. Skipet ble sett ved Norfolk Naval Shipyard i Virginia før det forsvant igjen og dukket opp tilbake i Philadelphia igjen.
Myten sier at hemmeligstemplede dokumenter kunne fortelle at hendelsen hadde på påvirket USS Eldridges mannskap på forstyrrende måter. Noen mistet forstanden helt, andre utviklet mystiske sykdommer og noen hadde «blitt ett med skipet» – de var i live, men deres kropper hadde smeltet sammen med stålet til skipet.
Frank Edwards og Robert V. Hulse skrev i 1953 artikkelen «Death at Sea». Forfattere som Morris K. Jessup siterte artikkelen i sin bok The Case for the UFO fra 1955. De diskuterer mulighetene for at USS Eldridge og Ourang Medan begge kan ha blitt utsatt for et utenomjordisk angrep fra en UFO. Eventuelt så nevner de også paranormale krefter som kan ha påvirket mannskapet før de døde. For å begrunne deres påstander pekte forfatterne på indisier som inkluderte fraværet av en naturlig dødsårsak og de vettskremte uttrykkene på ansiktene til ofrene. Det var også rykter om at noen pekte oppover, som om i retning av deres angriper. Hvem vet….en angriper fra ytre rom?
Som om ikke denne historien var bisarr nok, så skal det finnes brev i arkivene til Central Intelligence Agency (CIA) som nevner skipet Ourang Medan ved navn og hendelsen. I desember 1959 sendte C.H. Marck Jr. fra Scottsdale, Arizona et brev til visedirektøren i CIA, Allen Dulles. Brevet ble stemplet som topphemmelig av byrået og ville ikke bli offentliggjort før 5.mai 2003. Kunne dette være brevet og informasjonen de trengte for å løse dette mysteriet en gang for alle? Ville det bevise at skipet faktisk fraktet hemmelige våpen, eller ville man få bevis for utenomjordisk liv eller paranormale krefter?
Vær den første til å kommentere