Eksorsistens drapsmann

Foto: Warner Bros. Public domain via Wikimedia Commons.

Det er få filmer i historien som holder et rykte for å være så skummel og forstyrrende som The Exorcist fra 1973. Filmen, regissert av William Friedkin, sjokkerte publikum med sin brutale og realistiske skildring av demonisk besettelse og eksorsisme. Men til tross for at filmen er beryktet for sine spesialeffekter og den uforglemmelige Linda Blair i hovedrollen, så har den også en bisarr og dyster tilknytning til virkeligheten.

Paul Bateson var en amerikansk radiograf i New York City på det tidlige 1970-tallet. Han arbeidet ved New York Medical Center, hvor han kom i kontakt med regissør William Friedkin. Friedkin var på jakt etter en realistisk medisinsk prosedyre for en scene til filmen The Exorcist. Scenen skulle skildre en cerebral angiografi hvor man går inn med et tynt rør via lysken eller håndleddet, for så å føre dette opp i hjernen for å sjekke om alle blodårene er intakte, samt om det er tilstrekkelig blodgjennomstrømming. Dette skulle være et forsøk på å finne ut hvorfor Regan MacNeil, spilt av Linda Blair, hadde disse mystiske anfallene. Friedkin ville at scenen skulle være så autentisk som mulig, så han oppsøkte New York Medical Center hvor han kom i kontakt med Paul Bateson.

Foto: Ross Dunn, CC BY-SA 2.0 via Wikimedia Commons.

Bateson ble anbefalt til Friedkin på grunn av hans kunnskap om den komplekse prosedyren og kjennskap til utstyret. Til slutt endte han opp med å spille seg selv i filmen, hvor han utførte prosedyren på Regan. Den intense og kliniske atmosfæren i den spesifikke scenen og Batesons tilstedeværelse sørget for et lag med forstyrrende virkelighet til The Exorcist.

William Friedkin kommenterte senere at scenen ble så autentisk og forstyrrende fordi de som spilte i scenen var ekte medisinsk personell, inkludert Bateson. Ironisk nok, så skulle skjebnen føre Paul Bateson inn i en mye mørkere og ektefølt skrekkhistorie.

Inn i mørket

I 1977 tok Paul Batesons liv en dramatisk og grufull vending. Han ble arrestert for drapet på journalisten og filmkritikeren Addison Verrill, en velkjent skribent for The Village Voice og Variety. Verrill var velkjent i det homofile utelivet i New York, og møtte Bateson i en bar i Greenwich Village hvor de kom i prat. De tilbragte kvelden sammen før de dro til Verrills leilighet. I følge Batesons tilståelse så hadde forholdet blitt voldelig etter de hadde hatt sex, og han hadde blitt frustrert etter at Verrill gjorde det klart at han ikke ønsket noen dypere kobling til Bateson. I et raseri påvirket av alkohol og narkotika angrep Bateson Verrill med et slag mot hodet før han knivstakk ham. Han ransaket deretter Verrills leilighet og forlot åstedet med litt penger og noen av hans personlige eiendeler.

Foto: William Friedkin og Paul Bateson, Warner Bros. Public domain via Wikimedia Commons…og Wikipedia. Fair use.

Verrills død var grusom og sjokkerende, og satte et søkelys på New Yorks LGBTQ+-miljø. Politiet hadde innledningsvis ingen spor å gå på etter drapet, men et anonymt tips førte dem til Paul Bateson som senere tilsto alt og beskrev alt i skremmende detalj. Han ble siden dømt til forsettlig drap og dømt til mellom 20 år og livstid i fengsel.

Men den dystre historien stopper ikke der. I løpet av rettssaken mot Bateson så skal han visstnok ha hintet til andre mord, som ledet etterforskerne til å mistenke ham som gjerningsmannen i en rekke uløste mord populært kalt «the bag murders». Dette var saker hvor parterte levninger av menn hadde blitt funnet i sekker langs Hudsonelven. Men, til tross for mistanken og Batesons tvetydige uttalelser, så fant man ingen konkrete beviser som knyttet ham til drapene, og han ble derfor aldri siktet for dem.

Koblingen til Friedkin

Paul Batesons gjerninger og hans uhyggelige rolle i The Exorcist har blitt en del av mytologien rundt skrekkfilmer, hovedsakelig på grunn av William Friedkins senere kjennskap til koblingen. Han ble fascinert av Batesons historie og utforsket dette til et annet prosjekt. Friedkin brukte Batesons historie som inspirasjon til filmen Cruising fra 1980 med Al Pacino i hovedrollen. Filmen dykker ned i den mørkere og farligere delen av New Yorks homofile uteliv på den tiden. Selv om Cruising er fiksjon, så reflekterer den Friedkins pågående fascinasjon med virkelige og mørke hendelser rundt The Exorcist.

Foto: Cruising, 1980. IMDb. Fair use.

Batesons involvering i The Exorcist gir en sterk påminnelse om den tynne linjen mellom kunst og virkelighet. Han var tilsynelatende en helt ordinær radiograf som bidro til å skape en av skrekkfilmenes mest nervepirrende scener, og bidro senere til å bli involvert i drap og tragedie i sitt virkelige liv. The Exorcist har alltid hatt et rykte for at produksjonen hadde en forbannelse over seg, men Batesons historie er en av filmens mest forstyrrende deler av dens arv. Et bevis på at noen ganger ligger den ekte skrekken utenfor skjermen.

Batesons arv

Paul Batesons historie, hans gjerninger og hans tilknytning til The Exorcist lever videre som en del av filmens mørke og tankevekkende arv, selv etter så mange år. Hans livshistorie gir filmen en enda mørkere stemning, som om den ikke var dynket nok i overnaturlig dysterhet. Men man kan ikke la være å tenke på hvor mye av The Exorcist som faktisk var ekte og hvor mye var egentlig fiksjon.

Etter Bateson var dømt, så besøkte William Friedkin ham i fengslet på Riker’s Island, hvor de hadde flere samtaler. Det var disse samtalene som førte til Friedkins film Cruising i 1980.

Hans nåværende status er dog ukjent, men han ble prøveløslatt i 2003. Han var da 63 år gammel, og vil nå være i 80-årene hvis han fortsatt er i live. Men det har ikke vært noen offentlige oppdateringer på Bateson etter hans løslatelse, så hvor han måtte befinne seg i dag er ikke kjent. Etter å ha sonet 24 år for drapet på Addison Verrill, så har Bateson så og si forsvunnet fra det offentlige søkelyset.

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*