Scream Queens

Mandyme27 / Pixabay

For en tid tilbake så jeg en kommentar vedrørende kvinner i film. Vedkommende kommenterte at kvinner som oftest var «dama til…», «kona til…» og lignende – altså bi-roller til den mannlige hovedrollen. Det fikk meg til å tenke på to ting. For det første, så kan vi nok gjøre mer for å få likeverd mellom kjønnene i dagens samfunn, men det kan en annen blogg ta seg av, som kanskje har et litt mer samfunnspolitisk sus over seg. Denne bloggen dreier seg om skrekkfilmer, hvilket bringer meg til punkt nummer to – betydelige, store roller innen skrekk spilt av kvinner. Etter min mening, så kan kommentaren jeg nevnte i utgangspunktet motbevises, i alle fall i filmer i kategorien grøss og gru. Er horror-sjangeren den mest likestilte sjangeren mon tro? Det blir nok bare spekulering fra bloggerens side, men det er en del betydelige (om ikke ikoniske) roller spilt av kvinner i grøssere.

Jeg vil nevne noen, som jeg synes er blant de største rollene. Legg gjerne igjen en kommentar, hvis dere lesere føler det er noen jeg har glemt og/eller dere synes burde vært nevnt i denne sammenhengen.

  • Sigourney Weaver. Den første jeg vil nevne er nok kanskje den mest ikoniske, og defintivt min store favoritt. Lieutenant First Class Ellen Ripley fra Alien-filmene er nok (burde være) kjent for alle. Ripley er ofte regnet som en av de mest betydelige kvinnelige karakterene i filmhistorien, og er en markant karakter i amerikansk popkultur. John Scalzi, filmkritiker og leder av Science Fiction and Fantasy skrev i 2011:

«She’s not a sidekick, arm candy, or a damsel to be rescued. Starting with Alien, Ripley was a fully competent member of a crew or ensemble ? not always liked and sometimes disrespected, but doing her job all the same. As each film progresses, she comes to the fore and faces challenges head-on ? she’s the hero of the piece, in other words […] Ripley isn’t a fantasy version of a woman. Science fiction film is filled with hot kickass women doing impossible things with guns and melee weapons while they spin about like a gymnast in a dryer. As fun as that is to watch, at the end of the day it’s still giving women short shrift, since what they are then are idealized killer fembots rather than actual human beings. Ripley, on the other hand, is pushy, aggressive, rude, injured, suffering from post-traumatic syndrome, not wearing makeup, tired, smart, maternal, angry, empathetic, and determined to save others, even at great cost to herself. All without being a spinny killbot.»

I dag har Ripley påvirket mer enn bare kvintetten av de originale Alien-filmene, hun har vært med i romaner, tegneserier og TV-spill. Hun fikk blant annet en Oscar- og Golden Globe-nominasjon for beste skuespillerinne. Samtidig sitter undertegnede med inntrykket av at Sigourney Weaver er en skuespiller som virkelig har omfavnet sin ikoniske rolle, og setter stor pris på sine fans.

  • Linda Blair. Mest kjent for å spy ertesuppe på Father Damien Karras (Jason Miller), i rollen som den besatte Regan i The Exorcist. Denne rollen ga henne en Oscar-nominasjon for beste kvinnelige birolle og en Golden Globe-seier i samme kategori.
  • Neve Campbell og Jennifer Love Hewitt. Hovedrolleinnehaverne i 90-tallets kanskje største slasher-klassikere, henholdsvis Scream og I Know What You Did Last Summer. Campbell har spilt rollen som Sidney Prescott i samtlige Scream-filmene. I sin anmeldelse av Scream 3, skrev Roger Ebert, «The camera loves her. She could become a really big star and then giggle at clips from this film at her AFI tribute» (AFI, American Film Institute, er en organisasjon som utdanner filmskapere og ivaretar arven til filmindustrien i USA.). Neve Campbell fikk også 3 utnevnelser som beste kvinnelige skuespiller via MTV Movie Awards for Scream 1, 2 og 3. I Scream 4 mottok hun en Scream Award for beste skuespiller. I tillegg spilte hun i en av 90-tallets mest undervurderte «ungdomsgrøssere», The Craft. Jennifer Love Hewitt spilte rollen som Julie James i begge I Know What You Did Last Summer-filmene. I skikkelig 90-tallsstil så befinner for øvrig Freddie Prinze Jr., Sarah Michelle Gellar, Ryan Phillippe og Brandy Norwood fra TV-serien Moesha på rollelistene. Den første filmen ble en smash hit, noe som dessverre ikke kan sies om nummer to, til tross for at den tjente inn mer penger i åpningshelgen enn den første. For rollen som Julie James mottok hun flere nominasjoner som beste kvinnelige hovedrolle fra blant annet MTV Movie Awards og Kid’s Choice Awards samtidig utmerkelser i samme kategori fra blant annet Teen Choice Awards og Blockbuster Entertainment Awards.
  • Jamie Lee Curtis er nok THE scream queen. Jeg tror nok ikke det uttrykket hadde eksistert, hvis det ikke hadde vært for hennes roller. Det første jeg tenker på når jeg hører hennes navn er rollen som Laurie Strode i Halloween, hvor hun må kjempe for livet mens Michael Myers metodisk utsletter hele hennes familie. Curtis har riktignok ikke deltatt i hele Halloween-franchisen, men absolutt nok til å være hovedpersonen gjennom hele serien av filmer (Curtis har spilt i Halloween, Halloween II, Halloween III: Season Of The Witch, Halloween H20: 20 Years Later og Halloween: Resurrection). At hun i tillegg hadde roller i skrekkfilmene The Fog, Prom Night, Terror Train og Roadgames gav henne status som the scream queen av fansen.

Dette er bare noen av kvinnene som har hatt fremtredende roller i filmhistorien. Jeg vurderte også flere eksempler, som:

  • Jodie Foster som Clarice Starling i Silence Of The Lambs
  • Mia Farrow som Rosemary Woodhouse i Rosemary’s Baby
  • Kate Beckinsale som Selene i Underworld-filmene
  • Heather O’Rourke som Carol Anne Freeling i Poltergeist-filmene
  • Ashley Laurence som Kirsty Cotton i Hellraiser-filmene
  • Shelley Duvall som Wendy Torrance i The Shining

Noen kan kanskje argumentere med at visse roller jeg har nevnt ikke har hovedrollen i filmen(e). Men dramaturgien lærer oss at helten ikke alltid spiller hovedrollen. Heltens oppgave rent dramaturgisk er å hjelpe hovedkarakteren med å nå sitt mål, og være med på å forårsake hovedkarakterens utvikling. Det er like fullt helten vi husker best uansett rolle – Heather O’Rourke som Carol Anne i Poltergeist er et godt eksempel på dette, med sin uforglemmelige «They’re heeeere…» mens hun peker på TV’en.

Sist, men ikke minst, så har man den uskrevne regelen om hvem som blir tatt av dage og hvem som overlever i f.eks en slasher-film. I nyere tid så har man kanskje gått litt bort fra dette, men blant annet på 80-tallet så var dette ganske tydelig. I Friday the 13th-franchisen så ankommer ungdommene Camp Crystal Lake stinne av hormoner. Gutta tenker kun på en ting, og noen av jentene er også ganske promiskuøse. Men det er alltid ei jente eller et par (gutt-jente) som er ganske så jomfruelig og uskyldig, hun/de overlever alltid. Eksempler kan være Adrienne King i Friday the 13th og Heather Langenkamp i Nightmare On Elm Street.

Som en oppsummering så kan det nok gjøres enda mer for å skape likeverd i filmverdenen, men skrekk-sjangeren kan kanskje sies å ha vært litt forut for sin tid. Dette blir riktignok spekulering fra undertegnedes side, da jeg ikke har gjort noe lignende research i andre sjangere.

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*